Volg ons ook via Facebook   

  • team vermeltfoort fysiozorg geldermalsen tiel
  • header
  • vermeltfoort
  • header2
  • ingang fysiotherapiepraktijk geldermalsen
  • fysiotherapie praktijk gelderland tiel

fysiotherapeut-geldermalsenSpecialisaties

Bekijk hier onze specialisaties

telefoonDirect afspraak maken

0345 - 576006

vermeltfoort-fysiotherapie-geldermalsenRoute en Adres

De Chamotte 4
Geldermalsen

plus blauw 120    topzorg2

 

Nieuwsbrief nr.1

Optimale instelling beeldschermwerkplek

STAP 1: STOEL INSTELLEN

De stoel – hoogte

  • Ga recht voor de stoel staan.
  • Stel de zitting vervolgens zo in dat deze vlak onder de knieschijf zit.Ga op de stoel zitten.
  • Controleer of je bovenbenen horizontaal staan of iets (max. 10°) naar beneden en de hoek tussen de boven- en onderbenen 90 graden is.
  • Voel of je bovenbenen over de gehele lengte van de zitting worden ondersteund, zonder de knieholte af te knellen.

Stel je de zitting te hoog in? Dan knelt de voorrand van de stoel de bloedsomloop naar je onderbenen af. Hierdoor kun je slapende benen of koude voeten krijgen;
Stel je de zitting te laag in? Dan worden je bovenbenen niet volledig ondersteund. Hierdoor kun je de neiging krijgen onderuit te schuiven. Je zit dan met een te bolle rug, waardoor er klachten in je onderrug kunnen ontstaan.

De stoel - diepte

  • Houd tussen de zitting en je knieholte ongeveer een vuistbreedte ( is 4 vingers) ruimte vrij
  • Ondersteun de holte in de onderkant van je rug door de bolling van de rugleuning of een extra kussen.

De stoel – rugleuning

  • Stel de rugleuning zó in (naar voren of naar achteren) dat deze je rug ondersteunt terwijl je rechtop zit.
  • De bolling van de rugleuning moet je lage rug in de holte (net boven de bekkenrand) ondersteunen.
    Hierdoor voorkom je dat je met een bolle rug zit.
    Stel je de rugleuning te laag in? Dan drukt de rugleuning tegen je billen in plaats van tegen je onderrug.
    Hierdoor word je verder naar voren op de zitting gedrukt. Je bekken kan dan achterover
    kantelen. Zo ontstaat dan weer een bolle rug.

De stoel – armsteunen

  • Om klachten te voorkomen is ondersteuning van je armen belangrijk. In de praktijk kan dat met
    een tweetal houdingen:
    • Steunen met de armen op het bureaublad. Je buik `raakt` dan de rand van het bureau.
    • Steunen op de armsteunen van de stoel. Je zit dan verder van het bureau af.
  • Kies de werkwijze die het beste bij je past en wissel af en toe af van houding. Dit kan alleen met in
    hoogte en in breedte verstelbare armsteunen. Let erop dat de armsteunen zo kort zijn dat je de
    stoel goed kunt aanschuiven.
  • Ondersteun je de armen met de armsteunen van de stoel? Ontspan dan je schouders en houd je
    onderarmen horizontaal. Stel de armsteunen zo in dat je armen bij de boven beschreven houding
    steun ondervinden. Let op dat je de schouders niet omhoog trekt!

STAP 2: AAN HET BUREAU

Het bureau

  • Basishouding bij werken aan een bureau is de hoek tussen je boven- en onderbenen op 90 graden.
    Dit kun je steeds (kortstondig) afwisselen door één of beide voeten op de pootjes van de stoel te zetten, één of beide benen weg te strekken of één of beide benen maximaal te buigen.
  • Stel de hoogte van het werkblad even hoog in als de bovenzijde van de armsteunen. Als het bureau niet in hoogte in te stellen is moet de stoelhoogte aan het bureau aangepast worden. Is het bureau te hoog, dan kan een voetensteun gebruikt worden.
  • Ga je langere tijd achtereen lezen of schrijven aan het werkblad? Stel de hoogte van het werkblad dan 4 cm hoger in dan de (goed ingestelde) armsteunen. Is dit niet mogelijk? Zet dan de zitting
    van de stoel 4 cm lager.
  • Werk snoeren en kabels zo veel mogelijk weg. Dat voorkomt dat je erover valt of struikelt.
  • Houd je graag contact met je omgeving? Dan kun je het beeldscherm op de hoek van je bureau neerzetten. Zorg er wel voor dat je altijd recht achter het beeldscherm zit, dus draaien met de stoel!!
  • Zorg voor voldoende beenruimte: je moet je benen en voeten breeduit neer kunnen zetten, zonder dat je tegen de onderkant van het bureau, computerkast, ladenkast of prullenmand aanstoot of
    scheef moet zitten.

Voetensteun

  • Stel bij gebruik van een voetensteun de hoogte van het steunvlak goed in:
    te laag ingestelde voetensteunen kunnen klachten geven, zoals vermoeide en gezwollen voeten,
    een tintelend gevoel in de voeten en spataderen;
  • te hoog ingestelde voetensteunen kunnen een verhoogde druk op het stuitbeen, tintelend gevoel in de bovenbenen en een bolle rug geven;

STAP 3: ARMEN

  • Voorkom dat je met een gebogen rug of opgetrokken schouders werkt. Stel het bureau op de
    juiste hoogte in. Probeer je schouders zo ontspannen mogelijk te houden.
  • Probeer te vermijden dat je ver van je bureau zit. Je moet dan namelijk met de armen reiken en dat is belastend voor je spieren. Het is beter om bijna met je buik tegen de tafel aan te zitten.
  • Probeer bij typen en muisen de ellebogen zo dicht mogelijk tegen het lichaam te houden, dus ver reiken naar toetsenbord of muis voorkomen.

STAP 4: BEELDSCHERM INSTELLEN

  • Voorkom dat je met een gedraaid hoofd of met een gedraaid bovenlichaam moet werken. Stel het beeldscherm recht voor je op en ga er recht voor zitten, dus eventueel draaien met de stoel i.p.v. met het hoofd.
  • Houd bij het bepalen van de afstand tot het beeldscherm rekening met de grootte van de tekens:
    • Hoe groter de letters, of hoe groter het beeldscherm, hoe groter de kijkafstand;
    • Vuistregel is dat het beeldscherm op een afstand van een gestrekte arm moet staan, afhankelijk van grootte van het beeldscherm, grootte van het lettertype, gebruik bril etc.
    • Voorkom turen op het scherm. Hierdoor wordt je met de ogen naar het scherm toe getrokken en dit benadeelt de zithouding.
  • Houd tijdens het werken je hoofd zoveel mogelijk rechtop. Plaats hiervoor de bovenrand van het glas van het beeldscherm op ooghoogte. Het constant of veelvuldig naar beneden knikken van het
    hoofd is heel vermoeiend voor de nek- en schouderspieren. 
  • Bij blindtypen kijk je meestal op het beeldscherm. Dan kun je het scherm iets hoger zetten.
  • Mensen met een sterke bril of een dubbelfocusbril bewegen vaak met hun hoofd op en neer omdat ze anders niet goed zien, of ze kijken door het lagere leesgedeelte in de bril. Het beeldscherm moet dan lager ingesteld worden.
  • Vermijd reflectie en te grote contrasten: plaats het beeldscherm nooit tegenover of vóór een raam.
    De enig juiste plaats is loodrecht op de ramen.
  • Bij reflectie of inval van zonlicht op het beeldscherm kan zonwering of lamellen helpen.
  • Controleer als de computer uit is of lampen en ramen in het beeldscherm spiegelen. Dit is vaak erg vervelend.

STAP 5: CONCEPTHOUDER

  • Gebruik een concepthouder als je veel met papieren documenten werkt en veel vanaf een document tekst of data in moet voeren.
  • Plaats de houder zo dicht mogelijk bij het beeldscherm, tussen beeldscherm en toetsenbord, zodat de afstand van het document en het beeldscherm tot de ogen gelijk is.

STAP 6: TOETSENBORD

  • Trek het toetsenbord zo naar je toe dat de bovenarmen ontspannen langs het lichaam hangen als je aan het typen bent (dus ellebogen in de zij). Trek daarbij dus niet de schouders op!
  • Klap de hoge pootjes van het toetsenbord in. Dan kun je zonder gestrekte polsen typen. Dit voorkomt polsbelasting. De middelste pootjes van het toetsenbord mogen wel uit.
  • Moet je veel cijfers invoeren? Gebruik dan de aparte set numerieke toetsen op het toetsenbord.
  • Je moet het toetsenbord neer kunnen zetten waar je wilt: zorg dat het snoer daar lang genoeg voor is (ook als de computerkast bijvoorbeeld op de grond staat). 

STAP 7: MUIS

  • Bedien de muis niet alleen vanuit de pols maar met de hele onderarm.
  • Zet de muis zo op het werkblad neer dat je bovenarmen ontspannen zijn en langs het lichaam hangen als je aan het werk bent. Reik niet te ver en laat je hand niet op de muis liggen. Niet muisen
    = hand naast de muis!!
  • Let op de muisgevoeligheid (verhouding beweging muis – verplaatsing cursor), dit is een belangrijke factor in bedieningsgemak, bedieningssnelheid en de kans op gezondheidsklachten:
    • de muis staat te langzaam ingesteld als je meerdere muisbewegingen nodig hebt om de cursor volledig over het scherm van links naar rechts te bewegen;
    • de muis staat te snel/te gevoelig ingesteld als een kleine beweging van de muis een grote beweging van de cursor veroorzaakt. Als de muis te gevoelig wordt afgesteld, is er een grote kans op gezondheidsklachten. De armspieren worden dan continu aangespannen zodat de cursor niet doorschiet.
  • Probeer de muis eens met de andere hand te gebruiken. Zo nodig kun je hiervoor de knoppen anders instellen. Afwisselen van muishand voorkomt overbelasting.
  • Beperk muisgebruik door te werken met sneltoetsen.

STAP 8: WERKHOUDING

  • Zitten is bewegen: hanteer de standaard werkhouding – rechtop, recht achter je beeldscherm en je knieën en ellebogen in een hoek van 90 graden – maar blijf niet de hele dag in deze statische
    houding zitten. Het is belangrijk dat je zoveel mogelijk van houding wisselt.
  • Maak gebruik van mogelijkheden om beeldschermwerk af te wisselen met andere bezigheden:
    • sta regelmatig op;
    • haal je eigen koffie;
    • loop als het werk het toelaat naar iemand toe in plaats van een mailtje te sturen of telefoontje te plegen;
    • print lange domenten (e-mails, brieven of rapporten) uit en lees ze van papier, niet vanaf het beeldscherm;
  • Maak – als je toch achter de computer moet blijven zitten – gebruik van mogelijkheden om de standaardhouding af te wisselen:
    • benen strekken;
    • ene been even voor het andere zetten;
    • schouders optrekken en weer los laten;
    • kin naar voren en weer naar achteren duwen;
    • bekken een aantal keren naar voren en naar achteren kantelen (rug hol-bol). 10 x en 2 sec vasthouden.
  • Bij alle andere werkzaamheden (denken, telefoneren, luisteren, praten en dergelijke) kun je de houding afwisselen. Hoe meer afwisseling hoe beter. 

Bijvoorbeeld:

  • achterover leunen, zodat je de onderrug strekt;
    • uitrekken met armen boven het hoofd;
    • schouders naar achteren bewegen en rondjes maken;
    • staand/lopend telefoneren
    • oefeningen doen die door de pauzesoftware worden geadviseerd.
  • Een verkeerde werkplekinrichting ontstaat soms door een gebrek aan mogelijkheden in de ruimte.
    Kijk samen met je collega’s eens kritisch naar de inrichting van de ruimte. Moet alles wel op
    dezelfde plek staan? Een stukje lopen naar een kast in een andere ruimte is gezond!

TEN SLOTTE

Werkorganisatie
Een goede inhoud en organisatie van het werk zijn essentieel om klachten te voorkomen. Bevorder
een goede tijdsbesteding bij beeldschermwerk door:

  • zoveel mogelijk afwisseling met niet-beeldschermwerk
  • zoveel mogelijk beweging in het werk inbouwen
  • nooit langer dan 5 - 6 uur per dag
  • tenminste na elke 2 uur beeldschermwerk, afwisseling door ander werk of een pauze
  • bij intensief beeldschermwerk regelmatiger, bij voorkeur iedere 15 minuten micropauzes van circa 30 seconden inbouwen
  • Vermijd grote werkdruk en piekdrukte: stress bevordert een gespannen werkhouding.

Samenwerken met collega’s
Maak goede afspraken met je collega’s over zaken zoals het openen van ramen, het hoger of lager zetten van de thermostaat en dergelijke. Wat voor de één plezierig is, hoeft dat voor een ander niet te
zijn. Goede afspraken helpen gezondheidsklachten te voorkomen.

Leefstijl
Zorg voor een gezonde leefstijl met voldoende ontspanning en minimaal een half uur per dag (matig)
intensieve beweging zoals lopen, fietsen of sporten.

Laatste Nieuws

Etalagebenen

Etalagebenen is de volksterm voor symptomatisch perifeer arterieel vaatlijden, ofwel Claudicatio Intermittens. Hierbij voeren de slagaders in uw benen te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt omdat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door onder andere slagaderverkalking.

Lees meer...

Masters of Science

mastersWij zijn trots op onze 2 nieuwe Masters of Science:

Marian Zegger, bekkenfysiotherapeut en Violette Verweij, geriatriefysiotherapeut.

 

 

 

Nieuwsbrief aankondiging

Vermeltfoort Fysiozorg plaatst elk kwartaal een nieuwsbrief met wetenswaardigheden over gezondheid, preventie, behandelingen, Zorgverzekeraars, medische ontwikkelingen enz.

Nieuwsbrief 2017-3 staat voor u klaar.
Lees verder indien u meer wilt weten over preventie van klachten bij beeldschermwerk.

Lokatie

De Chamotte 4
4191 GT Geldermalsen

0345 576006
info@vermeltfoortfysiozorg.nl

Openingstijden

maandag: 08.00 - 21.00 uur
dinsdag: 07.00 - 20.00 uur
woensdag: 08.00 - 21.00 uur
donderdag: 07.00 - 21.00 uur
vrijdag: 08.00 - 18.00 uur
zaterdag: 09.00 - 12.30 uur

In overleg kan hiervan afgeweken worden